Kültür Sanat

Glenda Jackson, Kral Lear olmaya hazırlanıyor

Pazartesi, 4 Nisan 2016

“Glenda Jackson'ın bu işi yapma isteği, son derece heyecan vericiydi.”

İki Oscar sahibi ünlü oyuncu Glenda Jackson, bundan 25 sene önce bıraktığı oyunculuğa cinsiyet bükücü (gender bending) bir rolle geri dönmeye hazırlanıyor: Ekim ayında Old Vic Tiyatro Sahnesi'nde gösterilmesi planlanan Shakespeare'in ünlü eserine adını verdiği Kral Lear (King Lear). Provalara Ağustos ayında başlanacak oyun için Jackson “Çok heyecan verici, kutsal bir şey, gerçekten” yorumunda bulundu.

70'lerde Women In Love ve A Touch Of Class filmlerindeki performansıyla Oscar'ı kucaklamış, 90'lı yıllarda başarılı bir kariyere sahipken oyunculuğu bırakarak politikaya adım atmış 79 yaşındaki oyuncu, her ne kadar espri yeteneğinden yoksun görülüp eleştirilse de oyunun yönetmeni Deborah Warner, daha önce iki kere sahneye koyduğu oyunun 3. kez sahnelenmesine, Jackson'la yüz yüze gelmeden önce umutsuz baktığını; hatta Jackson'ın varlığının oyunun tekrar sahneye konmasını tetiklediğini söylüyor ve ekliyor: “Glenda Jackson'ın bu işi yapma konusunda taşıdığı heyecan, son derece heyecan vericiydi.”

Globe Tiyatrosu'nun başındaki yeni isim Emma Rice, Ocak ayında yaptığı açıklamada Shakespeare oyunlarında klasikleşmiş cinsiyet bükücü rol geleneğini* sürdürmeye devam edeceğini ve kadın rollerini geliştirmek üzerine çalışacağını belirtti. Günümüzde cinsiyet bükücü rolü hayata geçirecek tek kişinin Glenda Jackson olmadığı daha önceki örneklerden biliniyor.

1777 yılında Sarah Siddons, kadınların tiyatro yapmalarına izin verilmesinin ardından Hamlet'i canlandırdı. 1899 yılında bu konuda bayrağı Sarah Bernhardt, 1879 ve 2014 yıllarında Maxine Peake aldı. 1995 yılında Miss Shaw II. Richard olarak sahneye çıktı, The Tempest'ta Prospero rolüyle Vanessa Redgrave karşımıza geçti, II. Richard'ı Fiona Shaw ve Cate Blanchett canlandırdı, Kathryn Hunter ise sahnede hem Lear hem de III. Richard'a hayat verdi.

*Shakespeare döneminde gelenekselleşen yöntemin aksine özel olarak erkek rollerinin kadınlar tarafından canlandırılmasından bahsediliyor.