Kültür Sanat

Küründen Kabare’nin ardından: Koliler ve kapılıp gitmeler…

23 Mayıs 2017

Küründen Kabare’yi izleyen Ankaralı seyirciye mikrofon uzattık: “Her bir kolinin hakkını şanıyla verdi”, “Seyhan'ın sadece ses tonlamalarındaki geçişlerle dahi müthiş bir bütünsellik, hayal dünyasında dans ettiren bir beceriden bahsetmek gerekir”.

                                                       Fotoğraf: Ali Erol - Kaos GL

Seyhan Arman’ın kendi yazıp oynadığı ve çok ses getiren tek kişilik tiyatro oyunu “Küründen Kabare’’ 18 Mayıs’ta Çankaya Belediyesi Çağdaş Sanatlar Merkezi’nde sahnelendi.

Müzikal tadında bir tiyatro oyunu seyrettik. Seyhan Arman oyunu konusunda çok iddialı idi, haksız olmadığını kendi gözlerimizle gördük. Umarım farklı şehirlerde izleyici ile buluşur. Trans oyuncuların stereotip “travesti” rolü dışında bir rol bulamadıkları bir ortamda tiyatroda böyle bir oyun izlemek çok sevindiriciydi. LGBTİ hareketinin politikası ile hayatın gerçeklerini mizahla harmanlamayı başarmış bir oyun ve oyuncu izledik.

Oyunun ardından Seyhan’ı Ankara’da izleyenlere mikrofon uzattık. Oyuna dair görüşlerini sorduk.

“Anlatılan bir trans hikayesi ama bundan ibaret değil”

Psikiyatr Koray Başar: Alternatif Karşılaşmalar bünyesinde izlediğim Seyhan Arman'ın yazıp oynadığı, Melisa İclal Yamanarda'nın yönettiği bu oyunu izlemenizi, takvimini takip edip kaçırmamanızı hararetle öneririm. Anlatılan bir trans hikayesi ama aktarılan bundan ibaret değil. Sözüyle, duygusuyla topluma ve insana dair çok şey söylüyor diye düşünüyorum. Sadece cinsiyet kimliği ile ilgili konuları kendine mesele edinmiş kişilerin değil daha geniş topluluğun ilgisini çeker sanıyorum. Ama sağlık çalışanı olup da hizmet verirken translarla karşılaşmayacağım demek mümkün olmadığı için (evet her yerdeler, olmadıkları/olamadıkları yerlerde de olacaklar) tüm sağlık çalışanlarına özellikle önermek isterim.

“Her bir kolinin hakkını şanıyla verdi”

Kaos GL’den Ali Erol: Tiyatro oyuncusu Seyhan Arman’ı ilk kez izleme olanağı buldum. “Küründen Kabare"nin tanıtımları geldiğinde, ay yoksa "koli" ile gullüm garantisine, mukavva ile de dekoru ucuza mı bağlamışlardır acaba diye düşünmedim değil. Meğer gerçek hayattaki gibi ele, bele, boya her yola gelen sahnedeki o kolilerin her birinin ayrı işlevleri varmış...

Her "kutu"dan başarıyla çıkan oyuncu, her bir "koli"nin hakkını da "küründen" değil, titalarının şanıyla verdi...

Bir ara, koliden cinayete nefretin dramında ayar didaktiğe mi kayacak, bir de yetinmeyip "babamız bizi sevmedi"ye mi bağlayacak amanın yoksa sahnedeki onca "kutu" heba mı olacak diye seyirciyi sanki but similya yemiş minco gibi hop oturtup hop kaldırdı ama o "koli"nin altından da mincosunun teriyle kalkmakta gecikmedi...

“Şehrinize ısrarla davet edin”

Trans aktivist Janset Kalan: Seyhan Arman yaptığı her işte olduğu gibi tiyatro oyunculuğu ve oyun yazarlığı konusunda da işini hakkını vererek yapmayı biliyor. Küründen Kabare'yi izlerken bir an dahi ilgim azalmadan ve heyecanım her anında daha da artarak izledim. Hikaye kurgusu, geçişler, dekorun hareketliliği ve elbette Seyhan'ın sadece ses tonlamalarındaki geçişlerle dahi müthiş bir bütünsellik, hayal dünyasında dans ettiren bir beceriden bahsetmek gerekir. Bir transın imgesel dünyası, trans bir oyun yazarının kurgu becerisi, bedeni ve sesini çok iyi tanıyarak kullanan titiz yetenekli bir trans aktrisin oyun becerisi olmasa böyle keyifli bir sahne yaşayamayacağımıza eminim. Sanırım klasik bir eseri nasıl defalarca okurken her seferinde başka bir anına kapılır gideriz, Küründen Kabare ile Seyhan'ın performansında da aynı kapılıp gitmeleri yaşayabiliriz diye düşünüyorum. Israrla izleyin. Şehrinize ısrarla davet edin.

Küründen Kabare Künye:

Yazan- Oynayan: Seyhan Arman

Yönetmen: Melisa İclal Yamanarda

Dramaturg:Sinem Özlek

Sahne-Kostüm Tasarım: Aslı Ersüzer

Işık Tasarım: Cem Yılmazer

Yönetmen Yardımcısı: İlsu Olcahan Kubak

Müzik Direktörü: Ceren Özkarataş

Müzik Operatörü: Baran Yüksel

Ses Operatörü: Figen Adıgüzel

Işık Operatörü: Mustafa Genç

Müzik-Şarkı Sözleri: Seyhan Arman

Dış Ses: Engin Alkan