Medya

Samsun Hayat Haber’den bir söyleşi: Tiyatroda translar vardır!

Perşembe, 15 Haziran 2017
Haber: Kaos GL

Melisa İclal Yamanarda: “Transseksüellik oyunlarda ya komedi malzemesi ya alay konusu olarak kullanılıyor oyunlarda fazla trans karakter de yok.”

Samsun’da yayınlanan magazin dergisi “Haber Hayat” Seyhan Arman’ın yazıp, oynadığı Küründen Kabere’nin yönetmeni Melisa İclal Yamanarda ile tiyatroda toplumsal cinsiyet, homofobi ve transfobiyi konuştu.

Trans bir kadının hayatına odaklanan Küründen Kabere’nin yönetmeni Melisa İclal Yamanarda, aynı zamanda oyuncu ve dublaj sanatçısı. Yamanarda ile Haber Hayat ekibinin yaptığı bu röportaj,  sanatçının tiyatro ve toplumsal cinsiyet arasında kurduğu bağı anlatan, okuyucu ile paylaşan bir metin.

“Tiyatroda kadın ve trans temsili oldukça düşük”

Yamanarda, tiyatroda daha çok kadın temsili ürettiğini, ataerkil sistemin egemen olduğu bir toplumda kadınların her zaman geri planda kaldığını ve kadın dünyasına oldukça az doğru algıyla iş yapıldığına dikkat çekiyor.

Melisa İclal Yamanarda, yüksek lisans tezini Türk tiyatrosunda transseksüel oyuncuların yeri, önemi ve durumları üzerine hazırladığını ifade ediyor ve transların toplumdaki konumuna değiniyor: “Transseksüellik oyunlarda ya komedi malzemesi, alay konusu olarak kullanılıyor. Ya da aşağılama şeklinde ‘böyle olmayın’ gibi mesajlar verilmek üzere yer alıyor. Tiyatro oyunlarında fazla trans karakter yok zaten.”

“Küründen Kabere, oyuncunun önyargısı yıkacak”

Söyleşide Küründen Kabare’den de bahsediliyor. Yamanarda, ‘Kür’ kelimesinin lubunca bir sözcük olduğunu açıklıyor ve oyunun transseksüel kimlikleri sahnede buluşturduğunu anlatıyor. Oyunun en önemli özelliğinin, oyuncunun transseksüel bir kadın oluşu ve sahne üzerinde transseksüel bir hikâyeyi canlandırması olduğuna dikkat çekiyor. Translara karşı izleyicilerin önyargısını parçalayabilecek bir oyun olduğunun altını çiziyor Yamanarda.

“Her alanda ayrımcılık, tiyatroda pozitif ayrımcılık”

Haber Hayat ekibi Yamanarda’ya söyleşide, trans bireylerin oyunu izlemesi konusunda pozitif ayrımcılık yapılmasını sorduğunda sanatçı, fikrin Seyhan Arman’dan çıktığını “her oyunda bir sayı sınırlaması olmakla birlikte, transseksüel bireyler ücret vermeden oyuna girebiliyorlar” diyor. Hayatın her alanında ayrımcılığa maruz kalan transların bu oyunda pozitif ayrımcılıktan yararlanabilmelerinin önemine dikkat çekiyor.

“Seyirci tepkisi oldukça güzel”

Yamanarda söyleşide, oyun yönetmeni olarak salondaki izleyicinin ağlayacağını düşündüğü anlarda salonda kahkahalar koptuğuna değiniyor. Yamanarda; “Transseksüeller gerçekten bir bıçağın üzerinde yürüyorlar. Duygu değişimleri bambaşka. Oyundaki her şey gerçek. Kimi Serpil’in kendi hayatından kesitler, kimi başka transseksüel arkadaşlarının hayatlarından kesitler. Sahne üzerindeki her şeyin birilerinin gerçekten yaşadıklarını bilerek izlemek o kadar başka bir duygu yaratıyor ki” diyor ve seyirciden gelen reaksiyonların oldukça güzel olduğunu ifade ediyor.

Samsun Haber Hayat Dergisi’nin Sanatçı Melisa İclal Yamanarda ile yaptığı söyleşinin tamamına buradan ulaşabilirsiniz.