10/01/2024 | Yazar: Tanju Tariz
Neden hardal değil de salça? Hangi salça markasıyla gizli sponsorluk anlaşmaları var? Merak edilenleri Tanju Tariz sordu, Salçalı Gündemciler Florans Keskinkalem ve Çiçek Tahaoğlu anlattı.
Salçalı Gündem’i hardallamak için çıktığım yolda Florans beni salçaladı!
Lubunya lubunyanın yurdudur ama her lubunya biraz da göçmendir. Kaos GL Dergisi kaliteli bir yayın organı olduğu için, bütün ka’lığımla cevaplarını kabul ettim Florans ve Çiçek’in.
Buyurunuz, okuyun da kıymetimi anlayın!
Neden Salçalı gündem? Salçalı Gündem hikayesi nasıl başladı ve nasıl devam edecek?
Florans: Çiçek ile “drag queen olmak” haberini hazırlarken uzunca bir vakit geçirdik ve haber sonrası arkadaşlığımız başladı. Daha sonra Çiçek, drag queenlerin gece hayatına sıkıştırılmasına dair haykırışlarıma sıkça şahit oluyordu ve beraber bir şeyler yapmayı planlıyorduk. Bu nedenle tam da ikimizin uzmanlık alanlarının birleşmesi medyadaki kuir görünürlüğün eksikliğiyle beraber, varoluşu reddedilmeye çalışılan bir gruba güçlü, grotesk bir figürün haber vermesi durumu “nasıl” olurdu sorusuyla başladı. Program lubunya ve kadın mücadelesine dair arşiv niteliğinde bilgilendirici bölümlerden ilerliyor şimdilik. Lubunyalar ve kesişimsellik üzerine bölümler hazırlamak başlıca yapmak istediğimiz bölümlerden.
Salça, lubunyalıktan bildiğimiz salça mı yoksa bir reklam anlaşmanız mı var?
Florans: Pinkwashing bölümümüzü izlediniz mi bilmiyorum ama biz dediğim gibi but salçalıyoruz. Bizi salçalı salçalı sevecek bir salça markası varsa iş birliği düşünülebilir.
Çiçek: Bence salça herkese bir şey ifade ediyor, dolayısıyla “fobik gündeme salça olmaya geliyoruz” güzel bir slogan oldu. Annem de çok seviyor.
Florans sen İstanbul lubunyası mısın? O yüzden mi “Hardallı Gündem” değil “Salçalı Gündem”?
Florans: Efendim 300 göbek Istanbulluyuz (kür). Salça çünkü Anadolu’nun keşfedilmesi gereken dünyada değeri bilinmeyen kolilerle dolu olduğunu düşünüyorum. Anadolu’ya koli atıp lubunya mirasını hatırlatmayı becerirsem de but cicilenirim.
Florans’ın gey ikonu kim? Florans kimlerin ikonu?
Florans: Gey ikonu kimdirin cevabını vermeden önce Gen Z ve US de bazıları “gey” i LGBTİ+ yerine de kullanıyormuş ve bazı kitlelerce daha yaygın kullanılıyor. “Gay icon” biraz anlaşılması için kullandığımız bir ifade oldu. Benim lubunya ikonum bütün lubunyalar diyebilirim, her yeni bir lubunya görüşümde heyecandan ölüyorum bazı “faghag” cıvırlar gibi bu yüzden her biri benim ikonum. Bunu söylemeden geçemeyeceğim. Bu değerlere sahip lubunyaların ve dostlarının ikonu olduğumu düşünüyorum en çok. Ay ahlakçı mı oldum biraz?
“2013’te olsak konuşabileceğimiz konuları şu an 2023’te konuşamıyoruz”
İkon olmak için ne yapmak gerekiyor?
Florans: İkon nasıl olunura cevap veremeyeceğim çünkü bölümü izlemeniz gerekiyor anlamazsanız yorum da yapın anlasanız da yorum yapın lütfen efendim.
Program konularını seçerken neye dikkat ediyorsunuz?
Florans: Doğru bilinen yanlışların çokça olduğu durumlar, LGBTİ+ ve kadın mücadelesinin tarihsel ve pek çok diğer alanla kesişimsellik bölgelerine dair olmasına özen gösteriyoruz.
Çiçek: Bir de ilk sezon olduğu için (temennimiz başka sezonların da olması), temel başlıkları ele alalım dedik. Aslında “nasıl bir program yapmayı isteriz” diye hayal kurduğumuz gün, iki sayfalık bir konu listesi hazırladık. Toplumsal cinsiyet eşitliği, feminizm ve LGBTİ+’lar hakkında hep güncel olan tartışma konularını ve mücadele tarihiyle konuları ilk sezonda çekmeye karar verdik. Aslında daha eğlenceli konu başlıklarımız da vardı ama şu anki konjonktüre göre karar verdik ve daha temel konularla başladık. Mesela 2013’te olsak konuşabileceğimiz konuları şu an 2023’te konuşamıyoruz. Her tartışmaya “dünya bir toz bulutuydu” noktasından başlamak gerekiyor. Bu da etkili oldu tercihlerimizde.
Şimdiye kadar yayınlandığınız programlar içinde en içine sinen hangisi?
Florans: Tüm bölümler içime sindi her biri birbirinden ilgi çekici programlar bence fakat libinya drama sever klişesini katarsak “kuir ikonlar” bölümü diyebilirim.
Çiçek: Benim de tüm bölümler içime sindi, içimize sinmese yayınlamazdık, içimize sinene kadar editlerdik. Ama hazır siz sormuşken, bölümlerimizi biraz öveyim: İlk bölümümüz “Onur Yürüyüşleri Nasıl Yasaklandı?” bölümü 1993’ten 2023’e çok derli toplu bir özet oldu. Bu bölümü izledikten sonra detaylara daha fazla dalmak istiyorsanız, YouTube’dan “Türkiye’nin LGBTİ+ imtihanı” videosuyla devam etmenizi öneriyorum. Pinkwashing “zaten Türkiye’de olmaz” denilerek konuşulmayan bir konuydu. Bu bölümde çok güzel geri dönüşler aldık. Filistinli bir lubunyadan gelen mesaj bizi duygulandırdı. Tabii bu bölümde eleştiriler de aldık, ama eleştiren arkadaşlar bölümü izlemediği için, gazeteciliğin gereğini yapıp eleştirdikleri konuyu muhatabına sorduğumuzu görmemişler. Türkiye’de markaların LGBTİ+’larla nasıl ilişkilendiği hakkında benim için de kafa açıcı bir bölüm oldu. LGBTİ101 bölümü kafa karışıklıklarını gideren bir bölümdü, biraz az ilgi gördü. Feminizm dosyası benim için zaten hep çok özel. Ay bir de çok güzel sinema/dizi ve spor bölümlerimiz geliyor, söylemiş miydim?
“Lubunyalar, görülmek ve eşitlenmek istemelerinden dolayı yaratıcı alanlara yöneliyor”
Lubunyaların popüler kültür ile ilişkisini nasıl açıklıyorsun? Popüler kültürün LGBTİ+’ların fazlaca üreticisi olduğu bir alan olarak karşımıza çıktığını görüyoruz. Cis’ler ürüyor lubunyalar üretiyor mu?
Florans: Lubunyalar bu kadar çok olmalarına ve benliklerinden her anlamda kopartılıp kalıplara sokulmaya çalışılan bir grup olarak popüler kültürde deneyimlerine benzerleri göremedikleri bir grup olmalarına rağmen en yasaklı olduğu dönemlerde ya da yerlerde bile kendilerine ilham olacak, arada tutunacakları bir dal olacak imajlar yarattılar. Bu imajlar adeta inananlarını kutsayacak bulundukları o korkunç durumdan bir şekilde onları kurtaracak tanrıçalara bile dönüştü. Lubunyalar görülmek ve eşitlenmek istemelerinden dolayı yaratıcı alanlara yöneliyor olabilir, bir yandan haz ve hazsızlıklarımız norm dışı olduğu dolayısıyla düşüncelerimiz ve hayallerimiz de haliyle çoğu cis-het e göre daha yaratıcı olabiliyor bazen. Bu da beraberinde yaratıcı üretici serüvene çıkan lubunyarla karşımıza çıkıyor. Dayatılmış normatif yaşam biçimine göre daha progresif olabiliyor. Özellikle de lubunyalar bu kadar çok şey yaşatılırken. Bir yandan da popüler kültürde lubunyaların üreticisi olduğunu düşünürken, lubunyaların popüler kültürde sıklıkla tip sığ klişe ve sterotipik imajlarla sıklıkla yansıltıdığını unutmamalı ve bir kez daha o “pembeli” şeyin bize zarar verebilecek fakat masum görünebileceğini hatırlamalıyız belki de.
Kadınlar ve LGBTİ’+lar için bir haber programı yaparken zorlandığınız alanlar neler?
Çiçek- Florans: Failler failler failler! Konulara girdikçe karşımıza çıkan bazı manzaralardaki failler. Bir özne olarak beni hem öfkelendiriyor hem de tetikliyor
Kaos GL Dergisine ulaşın
Bu yazı ilk olarak Kaos GL Dergisinin Popüler Kültür dosya konulu 192. sayısında yayınlanmıştır. Dergiye kitapçılardan veya Notebene Yayınları’nın sitesinden ulaşabilirsiniz. Online aboneler dergi sitesinden dergiyi okuyabilir.
İlgili Video:
Etiketler: medya, kültür sanat