13/12/2015 | Yazar: Yıldız Tar

Prof. Dr. Şahika Yüksel ve Dr. Seven Kaptan, Ayrımcılık Karşıtı Sempozyum’da ergen eşcinsel ve biseksüellerin sorunlarını anlattı.

‘Ergenler ana babanın ipotekli malı mı?’ Kaos GL - LGBTİ+ Haber Portalı

Prof. Dr. Şahika Yüksel ve Dr. Seven Kaptan, Ayrımcılık Karşıtı Sempozyum’da ergen eşcinsel ve biseksüellerin sorunlarını anlattı.

Kaos GL Derneği, Türk Tabipler Birliği (TTB), Türkiye Psikiyatri Derneği (TPD), Ankara Tabip Odası (ATO) ve Sağlık ve Sosyal Hizmet Emekçileri Sendikası Ankara Şubesi’nin (SES) düzenlediği 4. Ayrımcılık Karşıtı Sempozyum’un son günü “Ergen LGB’lerin sorunları” oturumuyla ATO’da başladı.

Prof. Dr. Şahika Yüksel ve Dr. Seven Kaptan’ın sunum yaptığı oturumda ergen lezbiyen, gey ve biseksüellerin sorunları ve ruh sağlığı çalışanlarının yaklaşımları tartışıldı.

Ergenlerle çalışma ilkeleri

İlk sunumu yapan Şahika Yüksel ergenlerle çalışma ilkelerini şöyle sıraladı:

*Önce gençle tanışmak, konuşmak ve anlamak lazım.

*Aileyi ayrı görmek uygun olabilir.

*Ardından birlikte görüşmek gerekir.

*Gencin aktardıklarının mahremiyetine saygılı ve itinalı olmak gerekiyor.

Ruh sağlığı çalışanlarının aile ve gencin beklentilerinin paralel, ayrık ya da gerçekçi olup olmadığını değerlendirmesi gerektiğini belirten Yüksel Kaptan ile birlikte hazırladıkları ‘LGB ergenler ve aileleri ile görüşme ve rehber taslağı”nı katılımcılara dağıttı.

“Ergenler ana babanın ipotekli malı mı” diye soran Yüksel konuşmasına şöyle devam etti: “Ergenler kendi başlarına bireydirler ve ruh sağlığı çalışanları olarak öyle ilişkilenmemiz gerekir.”

Yüksel, ailelerin LGB ergenler söz konusu olduğunda işbirliği yapan, destekleyen; işbirliğinde tereddütlü olan ve zarar verme riski yüksek aileler olmak üzere üçe ayrıldığını belirtti.

Cinsel yönelim kimliği gelişim evreleri

Yüksel’in ardından söz alan Seven Kaptan, “Cinsel yönelim kimliği gelişimi modelleri”ni sundu. Kaptan’ın sunumuna göre evreler ve görülebilecek özellikler şöyle:

Evre 1: Duyarlılaşma

Kendi cinsiyetine belirsiz ilgi, akranlarından farklı olduğunu hissetme.

Evre 2: Kimlik karmaşası

‘Eşcinsel’ olma ihtimalinin belirmesi, heteroseksüel önkimlikle çatışma, baskılama, inkar, kafa karışıklığı, daha fazla bilgi arayışı, kendi cinsiyle romantik ve erotik etkileşimin baskılanması, eşcinsel karşıtlığının ön saflarına yerleşme, kendi cinselliğini baskılama ve heteroseksüelliği yüceltme, açılmama stratejileri geliştirme, kasten heteroseksüel imajını vurgulama, genellikle eşcinsellerle eşleştirilen davranışlara mesafeli durma.

Evre 3: Kimliği hoşgörme

Büyük olasılıkla eşcinsel olduğunu kabullenme, kendi eşcinselliğini hoşgörme, cinsel ve duygusal ihtiyaçlarını kabullenme, sosyalleşme arayışı, kendini yetersizlik ve ahlaksızlıkla yaftalama, ‘gecikmeli ergenlik’, teslimiyet, sazı ele alma, açılmama stratejileri ve kişisel getto oluşturma gibi yaftalanmayla başa çıkma yöntemleri.

Evre 4: Kimliği kabul

Kimliği hoş görmekten çıkıp kabullenmek

Evre 5: Kimlikten gurur duyma

İnsanları heteroseksüel/eşcinsel ikiliğinde görme, heteroları küçümseme

Evre 6: Kimlik sentezi

Onlar ve biz ikiliğinin son bulması, yönelim temelli değil destek temelli ayrım, ‘otomatik’ açılma, bütünleşmiş kendilik

İlgili haberler:

Ayrımcılık Karşıtı Sempozyum başladı: Cinsiyet geçiş süreci

Sağlık politikaları LGBTİ’leri nasıl etkiliyor?

“Eşcinsellik neden ve nasıl ‘hastalık’ olarak tanımlandı?”

“İnterseks bedenler patolojikleştiriliyor”

“Sağlık da heteroseksüel Hakkı’nın hakkı!”

“Kişilerin önyargıları beyaz önlük altında da devam ediyor”


Etiketler: insan hakları, sağlık
Bayram