01/11/2023 | Yazar: Özge Gökpınar

Beden iktidarın oyun sahası haline geleliberi, belirsizliği oluşturan ve belirsizlik üzerinden iktidarı icra eden egemenin bedeninden ötesi ya yok sayılıyor ya da Agamben’in dediği belirsizlik mıntıkasındaki istisna mekanlarına sıkıştırılıyor…

Endosekslerin intersekslere hemdertliği- motosikletli bir NB’nin bir günü Kaos GL - LGBTİ+ Haber Portalı

Yakın zamanda doğaya kaçışı doğada yaşayışa evrilttim ben. Ben, yani 39 yaşında bir NB, karbon ayak izine takık, kalıplara sığamayan kiloca biraz ağır, o koca şey. Hazır buradayım, hareketliliğimin müsebbibi petrolcüler olmasın dedim, bir de elektrikli motosikletimiz olmalı dedim.

Neyse, aldık motoru. Acemilik de var. Önce güvenlik diyip kask edinme zamanı geldi. Fiyat performans oranı yüksek bir kaskı internetten siparişlemeden önce, dükkandan bir deneyeyim dedim, boyunu selini göreyim istedim. Bilmeyenler için söyleyeyim. Motosiklet kaskının bedeni, kafatasının çapıyla ölçülüyor. Mezurayla bıngıldaktan alnın ortasına kadar cm ölçüp bedenini öyle ölçüyorsun. Kendim de inanamıyorum ama bu kocamanlığın kask ölçüsü xs imiş, topuzla gözlükle ise small geliyor. Dükkandaki satıcı adam denemem için sürekli xl kaskları indirdi raflardan, ısrarla, mütemadiyen. En son zararlı o çıktı tabii, aldım small kaskı internetten, hem de lubunyalığıma uygun karanlıkta parlayan cinsinden, rengârenk bir tane.

Bu sanırım hepimizin ortak sorunu, bedensel beklentiler ve beklenti etkisi, tıpkı kask ve kaskın sahibindeki ayrım gibi, kendini gerçekleyen kehanet gibi bizi kalıplara sokturuyor. Bizimse beden kalıplarını kırmamız bu nedenle çok zorlaşıyor.

Çünkü beden iktidarın oyun sahası haline geleliberi, belirsizliği oluşturan ve belirsizlik üzerinden iktidarı icra eden egemenin bedeninden ötesi ya yok sayılıyor ya da Agamben’in[1] dediği belirsizlik mıntıkasındaki istisna mekanlarına sıkıştırılıyor, ne ölü[2] ne de diri tuhaflık zembereğine oturtuluyor. Bu yönüyle bedensel otonomi sadece ne idüğü belirsizlerin değil, endoseks ya da interseks fark etmeksizin, herkesin sorunu halini alıyor.

Her ne kadar Dünya Sağlık Örgütü cinsiyet çeşitliliğinde kimlikleri hastalık tanımından çıkarmış olsa da, halen interseksüalite varyasyonları, cinsiyet gelişim ve özelliklerindeki konjenital farklılıklar ile ilişkili sınıflandırmalar patolojik sayılmaya devam ediliyor. Bu patolojikleştirici normatif dil ve ilişkili gereksiz tıbbi prosedürler, heteronormatif beklentilere hizmet etmeye ve bedensel özerklik-fiziksel bütünlük hakkı dahil pek çok temel insan hakkını ihlal etmeye ve kendi kaderini tayin etme hakkını kişilerin elinden almaya devam ediyor. İnterseks kişilerin ortak tıbbileştirilme deneyimleri kırıldığında, ne kadar çok varlık varsa o kadar çok cinsiyet olabileceği görüldüğünde, intersekslerin kurtuluşu endoseksleri de kurtaracaktır.

Özge Gökpınar

Otthenb

Biyopolitika Okuma Grubu-2023


[1] Agamben, G. (1998). “Homo Sacer. Sovereign power and bare life”. Stanford University Press

[2] Butler, J. (2005). “Kırılgan Hayat Yasın ve Şiddetin Gücü”. Metis Yayınları

*KaosGL.org Gökkuşağı Forumu’nda yayınlanan yazı ve çizimlerden yazarları ve çizerleri sorumludur. Yazının ya da çizginin KaosGL.org’ta yayınlanmış olması köşe yazılarındaki veya çizimlerdeki görüşlerin KaosGL.org’un görüşlerini yansıttığı anlamına gelmemektedir. 


Etiketler: yaşam
İstihdam