11/02/2022 | Yazar: Yıldız Tar

Hafta boyunca farklı mecralarda yayınlanan yazıları okuduk ve sizler için seçtik. Haftasonunda ne okusam diyenlere ilaç niyetine beş yazı!

Editörün seçimi – 11 Şubat 2022 Kaos GL - LGBTİ+ Haber Portalı

Daha güçlü bir Cansu Yıldıran

Lilith HB sordu, Cansu Yıldıran anlattı. Kaos GL dergisinin 180. sayısından naklen:

Sanat serüvenimin başından beri bu ikilemi paralel kurgulamaktayım: Mülksüzler serim ile “kırdaki cinsiyet ayrımcılığı” üzerine eğilmekteyken Kafes serimde “Y kuşağının kentteki ayrışması” üzerine düşündüm. Köküm kırda yaşamım kentlerde. Bu ikilemi ben zaten içimde de taşıyorum. Dolayısı ile fotoğraflarıma da yansıyor.

İnsan dışındaki hayvanların acısını insanlarınkinden çok fazla ayırmıyorum. Yayladaki eve bağlı, hor görülen kadınla ahıra bağlı ineğin acısında bir ortaklık görüyorum. Bir yandan da onların kendilerini savunma yetileri olmadığı için sorumluluk hissediyorum. İnsan dışı varlıkların çok değerli olduğunu düşünüyorum. Bu anlamda bitkileri de gözlüyor ve belgeliyorum.

Söyleşi için tıklayın.

Türkiye’de kadın ve LGBTİ+ örgütlerinin barış mücadelesi

Özlem Kaya, Çatlak Zemin için Güley Bor ve Nisan Alıcı ile Kesişen Yollardan Daralan Alanlara: Türkiye’de Kadın ve LGBTİ+ Örgütlerinin Barış Mücadelesi raporunu konuştu:

Son yıllarda barış çalışmaları sadece azalmakla kalmadı, aynı zamanda barış talebi de sessizleşti, silikleşti, âdeta Türkiye’nin ihtiyaçlarından biri değilmişçesine az duyulur hale geldi. Bir de üzerine o dönemde barış mücadelesi vermiş kişilerin son yıllarda bambaşka acil gündemlerle uğraşması gerektiği gerçeği eklenince barış hafızası da oldukça zayıflamış. Bunu görmek ilginç, biraz da üzücüydü. Ama biraz umutlu bir yerden bakarsak şunu da görüyoruz: Bunları hatırlamak, beraber konuşmak hem bize hem de katılımcılara iyi geldi. Bize ifade edilenler bu yöndeydi en azından.

Söyleşi için tıklayın.

bell hooks’un Eğitim Felsefesi Üzerine bir Deneme: Katılımcı Pedagoji ve Uygulanışı*

İmge Oranlı, 5Harfliler’e yazdı:

Sadece akıllarımızla değil, bedenler olarak da var olduğumuzu fark etmenin, iktidar kurma üzerine bina edilmiş geleneksel eğitim sistemini dönüştürücü gücü olabileceğini ima ediyor hooks. Eğitmenler olarak öğrencilerle yan yana durabilmemiz, onlara yaklaşabilmemiz, kürsünün sembolik iktidarından mesafe alabilmemiz, sınıf ortamının daha eşitlikçi bir düzleme taşınmasına yardımcı olabilir. İşaret ettiği gibi, sınıf ortamı iktidar alanlarının, ilişkilerinin ve çatışmaların var olduğu bir yer. Kimi eğitmenler, tıpkı öğrenciler gibi kimlik aidiyetleri (ırk, etnisite, sınıf, cinsiyet kimliği, cinsel yönelim, engellilik vb.) nedeniyle kırılgan hissedebiliyor. Dolayısıyla direnç konusu aynı zamanda eğitmen ve öğrenci arasındaki iktidar kurma ve kırılganlık sorunsalları ile de ilgili.

Yazı için tıklayın.

Lütfen rahatsız ediniz

Çiler İlhan, Marieke Lucas Rijneveld’in Akşamlar Rahatsız Edicidir kitabını K24’e yazdı:

Otobiyografik öğeler de taşıyan Akşamlar Rahatsız Edicidir, dört çocuktan en büyüğünün paten yapmaya gidip sağ dönemediği bir çiftçi ailenin hikâyesi. Disiplini ve Tanrıya adanmışlığı sevgi, güven, birlik gibi duyguların üstünde tutan bu ailenin başına gelenleri, abisini kaybettiği o günden sonra kırmızı ceketini çıkarmayı reddeden 10 yaşındaki Jas’ın gözünden okuyoruz (bu arada “jas” Hollandacada “ceket” demek, kitapta bu tip kelime oyunları bolca var). Çocuk yetiştirme anlayışı neredeyse onların bedensel ihtiyaçlarını yerine getirmekten ibaret olan ebeveyn gittikçe kendi dünyasına çekilirken geride kalan üç çocuk, Jas’ın deyişiyle “Üç Silahşörler”, çocukluğun fantastik, acımasız ve kırılgan dünyasında yollarını bulmaya çalışıyor. Bu kayıptan önce bile hayalet eve benzeyen çiftlikteki hayat kitap ilerledikçe yavaş yavaş “Michael Haneke, Lars von Trier ile buluşup canımıza okuyor” filmine dönüşüyor.

Yazı için tıklayın.

Oscar 2022’nin Lubunyaları

Bawer Murmur, Velvele’ye yazdı:

94. Oscar Ödülleri’nin adayları dün açıklandı ve alkışlar da, itirazlar da peşi sıra geldi. Ödül sezonunda neredeyse her yerde aday gösterilen Lady Gaga’nın En İyi Kadın Oyuncu kategorisinde yer almaması fanları ve sinema dünyasını saniyesinde ikiye böldü. Denis Villeneuve’ün (Dune) yönetmen kategorisinde, Alana Haim’in En İyi Kadın Oyuncu, Ruth Negga’nın da En İyi Yardımcı Kadın’da ilk beşe girememesi yine dünden beri eleştirilen konuların başında geliyor. Ancak bu yazının konusu devam eden tartışmalar değil, bu yılki lubunya Oscar adayları.

Yazı için tıklayın.


Etiketler: insan hakları, kadın, medya, kültür sanat, yaşam
Dijital